Famílies confinades i conciliació d’emergència - Edulab

Famílies confinades i conciliació d’emergència

Font de la imatge: https://bit.ly/2UnhE3B

Per Azu Vázquez, Doctora del grup de recerca Edul@b

Fa temps que el sistema educatiu defensa que un dels seus majors reptes és preparar alumnes per a que sàpiguen trobar situacions a problemes inesperats. En una situació impredictible de pandèmia, tots hem hagut de realitzar aquest aprenentatge ràpidament. Els docents s’han vist abocats a una situació en la qual, moltes vegades sense estar preparats i sense tenir les bases o els recursos per a realitzar una docència on-line de qualitat, han hagut d’implementar una docència no presencial d’emergència. A les nostres llars ha passat més o menys el mateix : les famílies s’han vist abocades a una conciliació d’emergència.

En aquesta nova situació les famílies han hagut d’assolir, en molts casos, tres rols a la vegada:  el de pares i mares, el de professionals vinculats al seu món laboral i el de mediadors entre l’escola i els seus fills. Molts centres educatius, algunes després d’uns primers dies de bloqueig, han seguit oferint activitat lectiva –encara que no avaluable- a través de la no presencialitat. Aquest fet ha provocat que sobre les famílies recaigués una gran tasca: els professors guiaven, marcaven el camí. Però sobretot en els infants més petits, de les etapes d’Infantil i Primària, els nens i nenes no tenen la capacitat per seguir aquest camí sense una família que estigui al seu costat.

Si, tal i com deia Mandela, l’educació és l’arma més poderosa per canviar el món, cal empoderar les famílies per ser capaces de donar resposta a la nova situació a la que s’enfronten. I aquest empoderament vindrà de la mà d’un doble eix. Per una banda, cal tenir recursos (dispositius en bon funcionament i amb una connexió adequada).  Per l’altra, tots aquests aparells resultaran inútils si les famílies no saben utilitzar-los per a fomentar l’aprenentatge. En aquest context, la competència digital de les famílies serà clau, sent una necessitat l’elaboració de plans i accions per a fomentar el seu desenvolupament.