Projecte DETECT: Obrint la conversa sobre alfabetització digital crítica amb els mestres - Edulab

Per Teresa Romeu, Marc Romero, Juliana Raffaghelli

Entre dilluns 3 i el divendres 6 de març, el projecte DETECT va fer un pas important en el propòsit de construir una perspectiva crítica per a les alfabetitzacions digitals necessàries per viure en la societat contemporània.

El grup Edul@b (representat per Teresa, Marc i Juliana) es va trobar amb un grup de mestres de l’Escola Virolai. Dirigits per Carol de Britos -Escola Primària- i José Luis Tourón -Escola Secundària-, vuit mestres van participar en una conversa ampliant significats sobre què és ser crític a l’utilitzar les diverses tecnologies avui en dia disponibles.

De fet, Edul@b havia estat participant en diverses reunions del projecte en les que el grup de recerca de la Universitat de Hèlsinki (Finlàndia) va liderar una revisió de literatura sobre alfabetitzacions digitals crítiques, incloent-hi documents de recerca, documents de polítiques i altres documents . Aquest procés va requerir, com a fase final, una consulta nacional de docents. La idea era unir i expandir els conceptes emergents en la literatura, portant pràctiques i exemples de situacions crítiques que poguessin il·lustrar les fenomenologies darrere de les idees.

La conversa amb els docents implica, a més, la descoberta d’una sèrie de qüestions que condueixen a la generació de noves idees, que s’organitzaran com una mena de trencaclosques. La imatge final és un marc per a l’alfabetització digital crítica com a concepte general, amb implicacions per a la pràctica educativa i la investigació.

Dos sessions il·luminadores, hem de dir

Els mestres van parlar sobre els seus esforços continus per abordar un escenari de pràctica professional amb tecnologies educatives en evolució en contra dels enfocaments que els joves tenen d’aquestes tecnologies. La seva passió com a educadors els va portar a presentar i reflexionar sobre una sèrie de situacions en què les tecnologies poden ser aliades, però també perilloses. A més, han explicat que les tecnologies actuals són un element que desafia la forma en què es comparteixen els espais a l’escola. De fet, han assenyalat que les fronteres escolars amb el món extern s’estan desdibuixant i aquesta permeabilitat és un tema crític. Davant d’aquesta situació, tots els mestres estan fent esforços per ajudar els estudiants al llarg de la seva maduresa a seleccionar i adoptar tecnologies, per convertir-se en creadors / productors amb les tecnologies.

Una altra preocupació crítica inesperada, però rellevant, van ser les materialitats dels equips tecnològics. De fet, encara hi ha un llarg camí per recórrer amb els estudiants per ensenyar-los a tenir cura dels recursos, perquè comprenguin l’impacte social i ambiental que suposa tenir algunes tecnologies al seu abast.

… i molt més!

Però seria “espatllar” el final d’aquesta història, que segurament continuarà amb les pràctiques experimentals dels mestres compromesos amb DETECT per ajudar a altres mestres a aprendre el que es necessita per ensenyar alfabetitzacions digitals crítiques; i amb publicacions coordinades per Edul@b en col·laboració amb els mestres de Virolai

Aquí trobareu “un tastet” de les nostres productives reunions!